امر به معروف و نهی از منكر معیار سنجش دیگر اعمال:
1) «اعرفوا... و اولی الامر بالامر بالمعروف و العدل و الاحسان:[14] اولی الامر را با امر به معروف و عدل و احسان بشناسید.» این روایت كه در آن امیرالمؤمنین، علیهالسلام، برای شناخت اموری، معیارهایی ارائه فرموده است(خدا را با خدا، رسول را با رسالت و اولیالامر را با ...)، نشان میدهد كه امر به معروف آنچنان اهمیت و قدر و منزلت دارد كه برای شناخت اولی الامر باید به عنوان ملاك و معیار از آن استفاده نمود.
2) «العقل منزه عن المنكر امر بالمعروف:[15] عقل، بازدارنده از منكر و امر به معروف است». عقل، این ودیعه الهی نزد انسانها كه ملاك و ابزار اصلی راهیابی و وصول انسانها به هدایت و شناخت است، با معیار امر به معروف و نهی از منكر سنجیده میشود و چنانچه كسی این دو خصوصیت را نداشته باشد، باید حكم كرد كه فاقد عقل است و یا اینكه عقلش معیوب است. چه ارزش و مقامی بالاتر از اینكه به امر به معروف و نهی از منكر معیار سنجش عقل سالم از عقل ناسالم میباشد.
در جای دیگر امام، «دین» و «شمشیر» را كه اولی برای هدایت و رأفت نسبت به آدمیان و دومی برای قهر و عذاب طاغیان نهاده شدهاند، از آن جهت ارزشمند و معتبر میشمارد كه اینان امر به معروف و ناهی از منكرند.
3) «السیف فاتق والدین راتق؛ فالدین یأمر بالمعروف و السیف ینهی عن المنكر. قال الله تعالی: لكم فی القصاص حیاه:[16] شمشیر بازكننده گرهها و دین، ساماندهنده امور است؛ پس دین، امر به معروف میكند و شمشیر، نهی از منكر مینماید. خداوند متعال فرموده است: قصاص حیات شماست.»[17] «رتق» و «فتق» در لغت ضد هم هستند. اولی به معنای بسته و ضمیمه هم بودن و دومی به معنای جدایی و باز بودن. راتق به معنی عاقد(گره زن) و فاتق به معنای حال(بازكننده گره) است.[18] شمشیر با قهرش معضلات و گرهها را كه با وسایل دیگر امكان باز نمودن آنها نیست، باز میكند و دین با مهرش نابسامانیها و گرههای باز شدهای را كه به هم نمیپیوندند، به هم میرساند و اوضاع را سامان میدهد. امر به معروف و نهی از منكر هم به این شیوه، رتق و فتق امور جامعه اسلامی را به عهده میگیرند و در صورت تعطیلی این دو فریضه است كه مشكلات حل نمیشود و نابسامانیها سامان نمیگیرد.
2) «العقل منزه عن المنكر امر بالمعروف:[15] عقل، بازدارنده از منكر و امر به معروف است». عقل، این ودیعه الهی نزد انسانها كه ملاك و ابزار اصلی راهیابی و وصول انسانها به هدایت و شناخت است، با معیار امر به معروف و نهی از منكر سنجیده میشود و چنانچه كسی این دو خصوصیت را نداشته باشد، باید حكم كرد كه فاقد عقل است و یا اینكه عقلش معیوب است. چه ارزش و مقامی بالاتر از اینكه به امر به معروف و نهی از منكر معیار سنجش عقل سالم از عقل ناسالم میباشد.
در جای دیگر امام، «دین» و «شمشیر» را كه اولی برای هدایت و رأفت نسبت به آدمیان و دومی برای قهر و عذاب طاغیان نهاده شدهاند، از آن جهت ارزشمند و معتبر میشمارد كه اینان امر به معروف و ناهی از منكرند.
3) «السیف فاتق والدین راتق؛ فالدین یأمر بالمعروف و السیف ینهی عن المنكر. قال الله تعالی: لكم فی القصاص حیاه:[16] شمشیر بازكننده گرهها و دین، ساماندهنده امور است؛ پس دین، امر به معروف میكند و شمشیر، نهی از منكر مینماید. خداوند متعال فرموده است: قصاص حیات شماست.»[17] «رتق» و «فتق» در لغت ضد هم هستند. اولی به معنای بسته و ضمیمه هم بودن و دومی به معنای جدایی و باز بودن. راتق به معنی عاقد(گره زن) و فاتق به معنای حال(بازكننده گره) است.[18] شمشیر با قهرش معضلات و گرهها را كه با وسایل دیگر امكان باز نمودن آنها نیست، باز میكند و دین با مهرش نابسامانیها و گرههای باز شدهای را كه به هم نمیپیوندند، به هم میرساند و اوضاع را سامان میدهد. امر به معروف و نهی از منكر هم به این شیوه، رتق و فتق امور جامعه اسلامی را به عهده میگیرند و در صورت تعطیلی این دو فریضه است كه مشكلات حل نمیشود و نابسامانیها سامان نمیگیرد.
منبع:خبرگزاری مشرق
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و چهارم دی ۱۳۹۴ ساعت 11:39 توسط سیده حانیه ساداتی
|
این وبلاگ با موضوع امر به معروف و نهی از منکر و با یاد عزیزانی که در این راه به فیض رفیع شهادت نائل آمدند تشکیل شده است...امید است بتوانیم این واجب مظلوم را هرچه بیشتر به خوانندگان و بازدیدکنندگان این وبلاگ معرفی کنیم...1394/9/5.